Toppfält: innehåll
äldreboende

Sätt ljus för äldre och barn

Jag lyssnade på den intressanta paneldebatten om ljusdesign för äldre och barn, dvs LED-beslysning i äldreboenden och i skolor. Det var en mycket kompetent panel som kallats samman och diskussionerna innehöll massor av värdefull information.

Trots att de samlade erfarenheterna var så stora, ja nästan enorma, knäcker man egentligen inte huvudfrågan, dvs vad står i vägen för ett brett, omfattande genomslag av den nya tekniken? De flesta pekar på kommunerna och beskriver självklarheten i att nyttja alla fördelar tekniken ger, men man finner inte ”dörren” in till de system kommunerna arbetar efter. Var ska kraven ställas? Av vem?

När man bygger en skola eller ett äldreboende i alla fall i Dalarna är den normala processen så att uppdraget ges till den tekniska förvaltningen (fastighetskontoret). Denne startar dialog med brukaren och man arbetar sig, möte efter möte, närmare ett funktionsprogram. Med bas i programmet upprättas upphandlingsdokument som beskriver den funktion som ska uppfyllas, men även de önskemål som framförts i processen. I projekteringen kan ljuddesigner anlitas som normalt upphandlas efter schabloner, dvs den specifika spetskunskapen om den nya tekniken, olika ljussättning på olika platser etc efterfrågas sällan.

Handen på hjärtat, visst ljussätter vi efter regelverket som om det vore bäst med samma ljusstyrka  överallt och under hela tiden?

Jag är inte tekniker eller specialist på ljusdesign, men jag förstår processer. För mig följer självklart frågan: var i processen kommer analys av ljusbehoven in? Vem, omsorgen, rektor, förvaltaren, politikern eller ljuskonsulten har ansvaret för att frågan kommer in i processen?

Åke Persson
ByggDialog Dalarna

Detta inlägg har 3 kommentarer

  1. Hej, Nu har inte jag lyssnat på nämnda paneldebatt utan ramlade över denna sida och såg din frågeställning. Jag tycker att diskussionen ska ägas av arkitekten och finnas med i dom skeden när fägsättning och inredningen diskuteras. Då finns vissa standarder att hålla sig till för att kunna utvärdera slutresultatet i ett senare skede. Helst ska inte enbart siffror användas utan också de 7-grundbegreppen. Alltså visuell utvärdering. När det kommer till styrningen av ljuset så är inte heller detta en rent teknisk fråga idag. Man måste också kunna använda ljuset på ett bra sätt. Vid högskolan i Gävle pågor ett projekt för att kanske ge bättre svar på din fråga 🙂 https://www.facebook.com/275106878584/posts/10157039109553585/https://www.hig.se/Ext/Sv/Forskning/Forskningsomraden/Innovativt-larande.html

  2. Du behöver nog förklara för läsaren vilka 7 grundbegrepp du menar 🙂
    Är det Liljefors 7 parametrar du syftar på?

  3. Intressant tanke, Kjell. Det kan vara bra att belysningskunniga arkitekter tar en samlande roll i att tolka användarnas varierande behov och översätta till upphandlingsunderlag, som beskriver vad som är rätt ljus, på rätt plats, vid rätt tid, för den aktuella installationen. Instämmer i att det är önskvärt att samtidigt koppla detta till färgsättning och inredning. Men för äldreboenden och skolor är det ju också viktigt att tänka på kostnaden.

Lämna ett svar till Kjell Wallin Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *

5 × två =

Knapp, skrolla upp
×sök
Sök